Narvik
Also in Narvik, “The Wandelgek” did not stay very long. Just take a brief break from the trek and then travel to Bergen in southern Norway, was his plan.
Narvik is situated on a beautiful fjord where the train from Kirina rushes through skirting the steep walls of the fjord.
There was a beautifully situated campsite just outside Narvik with a wide view over the fjord and surrounding mountains …
In the middle of Narvik The Wandelgek saw this signpost, which really only tries to indicate how far away Narvik is from everything. Some kind of end of the world feeling …
In 1902 Narvik received city rights also a municipality in the province of Nordland in Norway. The city has (on January 1, 2005) 18,512 inhabitants. With its location at latitude 68 ° north, it is the most northerly city in Europe with a railway station after Murmansk in Russia, slightly more to the north.
History
De Engelse Royal Navy deed op 8 april 1940 voor het eerst een poging mijnen te leggen rond de haven van Narvik, maar de Duitsers vielen de volgende dag Denemarken en Noorwegen binnen, en het leggen van mijnen werd gestaakt. Met behulp van 10 torpedobootjagers werden 2000 man bergtroepen naar Narvik gestuurd. Twee verouderde Noorse schepen, de HNoMS Eidsvold en de HNoMS Norge, werden na een kort gevecht in de haven van Narvik tot zinken gebracht. De Engelse marine zond ook schepen naar Narvik, waaronder het slagschip HMS Warspite. Deze schepen vernietigden de Duitse torpedobootjagers en namen bezit van de kust in voorbereiding op een herovering. Ze verloren echter wel het vliegdekschip HMS Glorious, deze werd tot zinken gebracht door de Duitse slagschepen Gneisenau en Scharnhorst.
Op 12 april werd de eerste groep soldaten naar Narvik gestuurd. De commandant van de aanvalsgroep, Majoor-generaal Mackesy dacht dat de kustverdediging van Narvik te sterk was voor een directe aanval en besloot in de buurt aan land te gaan en te wachten totdat de sneeuw zou smelten. Een bombardement van de marine was ook een optie, maar Mackesy wilde de Noren daar niet aan blootstellen.
Stad
Narvik is waarschijnlijk genoemd naar een boerderij die hier ooit gesitueerd was. Door de ligging aan de warme golfstroom in de Atlantische Oceaan is Narvik een prima duikgelegenheid. Het geniet ook bekendheid als eindpunt van de Ertsspoorlijn (hier Ofotbanen genoemd), de spoorlijn van Luleå in Zweden waarover ijzererts vanuit Kiruna wordt vervoerd waarna het in Narvik wordt verscheept. De reden dat het erts in Narvik en niet in Luleå wordt verscheept is dat de Botnische Golf en delen van de Oostzee ‘s winters dichtvriezen en de Noorse kust dankzij de warme golfstroom altijd ijsvrije havens heeft. Narvik is tijdens de Tweede Wereldoorlog dan ook regelmatig gebombardeerd door zowel de Geallieerden als de Duitsers om de haven te blokkeren dan wel vrij te houden voor vervoer van ijzererts naar Duitsland.
Na 2 dagen vertrokken we naar het zuiden, eerst per bus en veerboot tot Fauske, waarbij oa. deze prachtige Fjord (Skjomen) werd overgestoken:
Daarna verder per trein door het Noorse bergland, daarbij de poolcirkel voor de tweede keer passerend deze reis, nu weer naar het Zuiden…