2. Londen 1990
In 1990 bezocht De Wandelgek Londen voor het eerst. vanuit Harwich was hij per trein naar Londen gereisd om van daaruit verder naar Inverness in Schotland te reizen. De trein kwam in de ochtend aan op Liverpool Street Station. De Wandelgek had zijn fiets met fietstassen mee voor een Schotse fietsvakantie, maar die begon eigenlijk al in hartje Londen. Vanuit Liverpool Street Station moest er gefietst worden naar Kings Cross/Saint Pancras Station, zeg maar het beroemde Harry Potter Station.
Nu is dat makkelijker gedacht dan gedaan. In Engeland wordt linksgereden. De fiets was zwaar bepakt en Londen is een zeer drukke stad. De wegen waren meerbaans en uiterst links waren busbanen waar je als fietsers niet mag rijden, waardoor je met die zwaar bepakte fiets al linksrijdend tussen autos en taxis rechts en bussen links door rijdt. Best beangstigend, maar het lukte gelukkig prima…
We waren gelukkig ruim op tijd voor de aansluitende trein naar Edinburgh in Schotland op Kings Cross/Saint Pancras Station waardoor er een beetje tijd was om dit prachtige station te bekijken.
Station London King’s Cross
King’s Cross is een spoorwegstation in Londen, in de wijk Kings Cross. Het station werd eind 19de eeuw door de toenmalige spoorwegmaatschappij London and North Eastern Railway (LNER) gebouwd. Deze prestigieuze spoorwegonderneming onderhield tot 1948 treindiensten tussen Londen en het oosten en noordoosten van het Verenigd Koninkrijk: Peterborough, York, Darlington, Durham, Newcastle en Edinburgh via de East Coast Main Line, met takken naar Leeds en Hull. De expresstrein die op dit traject reed, was de Flying Scotsman.
Het ontwerp, zowel van het stationsgebouw als van de perronoverkappingen, is van de hand van Lewis Cubitt. In de voorgevel van het station is de vorm van de overkappingen duidelijk zichtbaar: een voor die tijd opmerkelijke mate van functionalisme.
Het station werd gebouwd naast het station Saint Pancras, dat toebehoorde aan de grootste concurrent van de LNER, de London, Midland and Scottish Railway (LMS). Ook dit treinbedrijf reed tussen London en Edinburgh, maar dan via het westen van Engeland. In een tijd van ongebreidelde concurrentie zorgde dit meer dan eens voor problemen. Elke maatschappij probeerde de goedkoopste, de snelste, de beste te zijn. “Bookmakers” gingen zelf dagelijkse weddenschappen aan, met als inzet de vraag welke trein die dag als eerste de bestemming zou bereiken. De machinisten van de maatschappijen beschouwden het als een eer om eerder op de bestemming te arriveren dan de concurrent. Op een gegeven ogenblik kondigde de Britse regering snelheidsbeperkingen af, omdat de snelheidslust volledig uit de hand liep.
Van Londen uit reisde De Wandelgek nu verder naar Edinburgh en vandaaruit naar Inverness, de hoofstad van de Schotse Hooglanden…
Brand
In 1987 brak een grote brand uit in het nabijgelegen metrostation King’s Cross St. Pancras.
Harry Potter
King’s Cross speelt een rol in de serie boeken rond Harry Potter van de Engelse schrijfster J. K. Rowling. Vanaf hier vertrekt de Zweinsteinexpres, die de leerlingen naar hun school vervoert. De trein vertrekt vanaf het geheime perron 9 3/4, gelegen tussen de sporen 9 en 10. Rowling vergiste zich echter, want de sporen 9 en 10 liggen niet aan hetzelfde perron. Voor de verfilming van de boeken werd dan ook het perron tussen de sporen 4 en 5 gebruikt.
Boudicca
Volgens een legende zou het graf van Boudicca, de Britse koningin die tegen de Romeinen streed, zich onder spoor 9 of 10 bevinden. Hiervoor is geen enkel bewijs, aangezien er geen enkele aanwijzing is waar Boudicca’s graf zich zou bevinden. Desondanks blijft het verhaal populair.